IT služby (Katalog IT služeb)
Aktualizováno: 3.11.2024
Katalog IT služeb je seznam činností, které má IT oddělení poskytovat uživatelům firemních IT systémů. Definuje parametry služeb, určuje odpovědnost a nastavuje způsob komunikace mezi pracovníky IT oddělení, managementem organizace a řadovými uživateli. Katalog služeb má obvykle podobu online dokumentu obecně přístupného na intranetu organizace.
Hledáte dodavatele IT služeb? Podívejte se na naše služby.
Smyslem katalogu služeb je standardizovat IT služby, které organizace potřebuje k plynulému provozu, a shromáždit informace o nich na jednom místě. Katalog zahrnuje služby provozované i připravované. Definuje jejich účel, rozsah, obsah a kvalitu a zakládá možnost efektivní kontroly a hodnocení. Ustanovuje odpovědné osoby dodavatele a komunikační kanály k uživatelům.
Katalog IT služeb je důležitým podkladem pro plánování rozvoje, řízení zdrojů a zdůvodněnou alokaci finančních prostředků (nákladový objekt). Zjednodušuje řešení sporů ohledně kvality dodaných služeb.
Katalog IT služeb zpracovává a průběžně aktualizuje IT oddělení. Návrhy změn je vždy třeba prodiskutovat s vedením organizace i se zástupci uživatelů.
Absence řádně vedeného a obecně respektovaného katalogu výrazně komplikuje hodnocení kvality a efektivity IT služeb v organizaci. Případné spory o kvalitu služeb není možno objektivně posoudit. Chybí základní informace pro plánování prostředků a řízení lidských i hmotných zdrojů.
Typický obsah katalogu služeb:
- Identifikace služby, kategorizace, obsah
- Určení, zda je služba zajišťována interně či externě
- Kvantitativní charakteristiky služby
- Kvalitativní charakteristiky služby, sjednané metriky (SLA)
- Určení cílového uživatele
- Určení odpovědnosti
- Cena (závislost na objemu a kvalitě)
- Verze definice služby a datum aktualizace