Audit IT na největší soukromé škole
Aktualizováno: 16.6.2022
Z důvodu velkého nárůstu studentů distančního vzdělávání během pandemie došla největší soukromá škola k rozhodnutí provést nezávislý audit IT.
2021
Náš klient
- Soukromá střední škola gastronomická a hotelová
- 60 zaměstnanců
- Organizace s největším počtem studentů v ČR
- Více jak 10 000 studentů / rok
Potřeba klienta
Soukromá střední škola zaznamenala v jedné ze svých online divizí výrazný nárůst počtu studentů, který přesáhl 10 000 za rok. Vzhledem ke svému neustálému růstu rozvíjí vlastní informační systém a vyvíjí vlastní aplikace.
Na škole byl také prováděn finanční audit, který požadoval jasně zdokumentované procesy IT, a to především v rámci aplikací, které ovlivňují finance.
Škola si byla vědoma, že v jejich vzdělávacích službách i administrativním provozu jsou stále více závislí na informačních technologiích, a i proto si chtěla nechat provést nezávislý audit s cílem posoudit aktuální situaci provozu a bezpečnosti IT a získat doporučení pro další rozvoj. Cílem mělo být nejen zlepšení stavu řízení provozu IT, ale především úprava a rozvoj potřebné firemní IT dokumentace, kterou požadoval i finanční audit a na kterou nebyl doposud čas.
Jak projekt probíhal
Ze zkušeností jsme doporučili provést nejdříve Audit IT řízení, který ukáže stav řízení IT ve společnosti a celkový obraz fungování IT včetně identifikace základních rizik. Teprve následně případně provádět další již specificky zaměřené audity směrující k celkovému zvýšení bezpečnosti informací spravovaných společností. Klientovi jsme vysvětlili, že při tomto postupu budeme schopni lépe zhodnotit další potřeby a náročnost dalších potřebných činností a klient bude mít jistotu, že spolupracuje se správným týmem.
Požádali jsme klienta o krátký meeting, kde jsme mu vysvětlili naši představu a ujistili ho o tom, že sice se díváme na řízení z hlediska auditorského, ale velmi dobře si uvědomujeme velikost a potřeby klienta.
Časová osa projektu
- ½ června – nabídka a dohoda o výstupech auditu
- konec června – prvotní meetingy se zástupci managementu školy (panem ředitelem) a s vedoucím IT
- červenec – doplňující meeting a žádost o zaslání některých dohodnutých dokumentů
- ½ srpna – prezentace výstupů a uzavření projektu
- září a dále – další spolupráce na naplňování opatření
Výstupy auditu
- Manažerský přehled o stavu a způsobu fungování IT
- Seznam identifikovaných rizik
- Návrh opatření k eliminaci rizik včetně odhadu náročnosti
- Doporučení dalšího postupu
Klíčové přínosy očima klienta
- Rychlé a nezávislé posouzení stavu IT
- Hodnocení i pohledem klienta (vždy hodnotíme přínosy opatření, ekonomické hledisko i rizika co se může stát)
- Vysvětlení si situací, kdy je správné jít po dokumentaci (auditní pohled) a kdy je důležitější jít po reálné stránce (provozní pohled)
Proč si myslíme, že se vyplatí spolupracovat s BP v této oblasti?
- Široký záběr každého z auditorů BP (bezpečnost, provoz, organizace IT, vývoj aplikací, personální otázky)
- Vždy vám řekneme narovinu co si o dané věci opravdu myslíme
- Orientace na výkon – upozorníme na důležité věci, i když jsou mohou vypadat jako detaily
Nakonec dvě obecné rady:
- Rozdělujte dokumentaci dle cílového pohledu:
- Manažerská a přehledová dokumentace – pohled seshora, kde jsou rychle a přehledně zásadní informace (např. dokumentace systémů, dokumentace procesů)
- Systémová dokumentace – pohled zespoda, kde je potřeba mít detailní informace (DR plán, BCP)
- Bezpečnost se vždy skládá z následujícího trojúhelníku, který je potřeba mít vyvážený:
- Vzdělávání v uživatelské bezpečnosti – je potřeba aby si uživatelé uvědomili, že pouze technologie je neochrání a že oni sami jsou hlavní součástí bezpečnosti
- Jednoduché a pochopitelné IT směrnice – vymezení základních odpovědností, princip, co uživatel může a co ne nesmí
- Bezpečnostní technologie – systémy zajišťující bezpečnost informací